Steeds meer Broodfondsen beleggen

Wednesday , 30, May 2018

DEN HAAG. Uit het jaarlijkse Broodbeleg-onderzoek van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) blijkt dat 76% van de Broodfondsen beleggen. Dat is een stijging van 10% ten opzichte van vorig jaar. Dit zogenaamde ‘broodbeleggen’ is bedoeld om ZZP’ers te helpen om een goed belegde boterham te verdienen.

Een voorwaarde voor beleggen is dat er eerst brood op de plank moet komen. Dit is vaak een kip of ei verhaal stelt Beleggingsadviseur Jaap Smeerwijk. “Een broodfonds moet soms eerst het brood uit de mond sparen voordat men weet wat voor vlees men in de kuip heeft. En dat krijg je uiteindelijk toch weer op je bord. Want zoals altijd geldt natuurlijk, nood zoekt brood.”

Broodfondsen krijgen steeds vaker te maken met partijen die broodbeleggingen proberen aan te smeren. “Veel Broodfondsen lijken boter op hun hoofd te hebben. Ze denken dik te gaan beleggen terwijl er vaak in zo’n bedrijfstak geen droog brood is te verdienen. Enig voorzichtigheid is dus broodnodig”, aldus Smeerwijk. Gelukkig zijn niet alle partijen zo uitgekookt, “vooral de lucratieve en financieel gezonde speldbrood-aandelen van de Franse investeerder Marie Antoinette de la Brioche zijn in trek, deze gaan als warme broodjes over de toonbank.”

Niet iedereen profiteert van het broodbeleg. De een zijn dood is immers de ander zijn brood. Smeerwijk ziet vooral ZZP’ers die hun eigen boterham niet kunnen verdienen buiten het botervlootje vallen, terwijl de ‘grote jongens’ elkaar beschuit voeren. “Dat is echt een worst kaas scenario, daar lusten de honden geen brood van. Men heeft dan vis noch vlees.” Ook laten sommige ZZP’ers de kaas van hun brood eten. “Het lijkt wel alsof het ze een worst zal wezen.”

Daarnaast zijn er enkele ZZP’ers die geen brood in beleggen zien. “Die vinden het allemaal maar een broodje aap verhaal.”