Sinterklaas uit de handel genomen

Thursday , 3, September 2015

ARUBA – Sint Nicolaas Trading (AEX: SNT), bekend van het onder kinderen zeer populaire merk Sinterklaas™, gaat reorganiseren. “Ons huidige business model is sterk verouderd”, aldus Piet de Zwarte, algemeen directeur. “We zullen ons gaan richten op nieuwe markten, zoals Afrika. Daar zijn nog veel zieltjes te winnen.”

Sint Nicolaas Trading, een van de oudste bedrijven in Nederland, werd in 1531 opgericht als niet-gouvernementele Christelijke organisatie door toenmalig Bisschop Nicolaas Keyn der Vrient van het Aartsbisdom Utrecht. Al eeuwenlang is SNT betrokken bij het, zeer lucratieve tewerkstellen van kinderen. Hiervoor werd het Sinterklaas Feest™ in het leven geroepen, met als slogan “wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe”.  Met roe werd de roe-reis bedoeld, de ‘regelrecht op enkele’ reis. Het hield in dat het strafgerechtigde kind in een zak richting Spaans Amerika werd getransporteerd. Aldaar werd het op de Pepernoten™ plantages te werk gesteld.

Volgens woordvoerder Karel Notendop van de pepernoten-consumentenorganizatie Kinderklaas  is de uiteindelijke reden achter de herorganizatie te wijten aan grootschalige maatschappelijke veranderingen. “Alles draait tegenwoordig om kinderen. Het zijn verwende etters en zakkenvullers geworden. Bestraffing is een uitzondering en zodoende is het bedrijfsmodel van SNT niet meer van deze tijd. Sinds vorig jaar mag men zelfs niet meer met Pepernoten™ gooien.”

SNT heeft besloten de merken Sinterklaas™, Goedheiligman™, Zwarte Piet™ en Heerlijk Avondje™ uit de handel te nemen. Het Sinterklaas Feest™ is verkocht aan concurrent Coca Cola Company die eerder dit jaar al met haar merk Santa™ marktleider was geworden. Het verbouwen van Pepernoten™ in Spaans Amerika zal door Max Havelaar overgenomen worden. Voor de Nederlandse markt gaat SNT door met Meneer Gijs™, een nieuw merk dat betrouwbaarheid uit moet gaan stralen.